De diagnose!
Maandag na de terugreis vanuit Weert contact opgenomen met de garage. Er stond al onderhoud gepland. Nita ( dame waar we de camper van kochten) wist niet precies wanneer dit was gedaan. Enige wat duidelijk was, is dat de camper een APK keuring had en verder was er niet veel bekend over het hoe en welke status de motor had. Enkel dat hij slechts 167.000 KM gereden had in 28 jaar. Wel dat distributieriem was vervangen 2 jaar terug.
Op weg naar de garage was er natuurlijk weer niets aan de hand, alles ging prima en geen enkel probleem met koppelen. De camper werd neergezet en afgesproken dat we contact zouden houden over het hoe en wat.
Na 2 dagen kregen we dan eindelijk het verlossende antwoord. Koppelingsplaten totaal versleten, de pakking van de brandstofpomp lek als een zeef, stuurkogel versleten en sensor van voorgloeien was defect.
Gelukkig kan het allemaal gemaakt worden, het nadeel is wel dat een koppelingsplaat plaatsen best prijzig is. Maar goed, als dit het enige is mogen we nog steeds niet klagen.
En bij een oudere camper/auto weet je dat er altijd iets aan de hand kan zijn. Daarom zijn deze dan meestal ook een stuk goedkoper…
Na 2 dagen verlossend belletje dat alles gedaan was en wij hem konden halen, fijn het was zaterdag en we hadden het plan om er toch nog op uit te gaan, zou namelijk heerlijk weer worden.
Bij aankomst bij de garage hebben we nog even gekeken, de motor was redelijk schoon gemaakt om de brandstof lekkage te kunnen opsporen. Bij het wegrijden voelde je wel meteen het verschil met koppelen en het geluid leek een stuk minder van de motor. Al met al een hele verbetering. Dit alles kostte slechts € 1350,00…volgens kenners een hele schappelijke prijs, voor ons nog steeds een hap uit het budget.
Maar niets stond ons in de weg om die middag toch weer lekker op pad te gaan met de camper.